Het puppygebit

Afwijkingen

Het puppygebit

Afwijkende stand

Een afwijkende stand van het gebit kan zowel bij pups als kittens voorkomen. De meest voorkomende standsafwijking is de overbeet. Dit zorgt er vaak voor dat de onder hoektanden in het gehemelte prikken. Dit is zeer pijnlijk en kan ook de uitgroei van de onderkaak remmen. Dit probleem zal zo snel mogelijk verholpen moeten worden door de melkhoektanden te trekken.

Afgebroken elementen

Vooral bij pups zien we op jonge leeftijd al afgebroken melkelementen. Dit kan veroorzaakt wordt door excessief speelgedrag of kauwen op erg harde botjes. Als een melkelement is afgebroken, is er vrijwel altijd sprake van een open wortelkanaal. Hierna zullen de tandzenuw en de bloedvaten afsterven, wat gevolgd wordt door een wortelpuntabces. Naast dat dit zeer pijnlijk is, kan het nog 2 complicaties hebben:

• ten gevolge van het kieswortelabces het glazuur van het volwassen element wat daaronder ligt beschadigen. De volwassen hoektanden komt dan met glazuurbeschadigingen door bij het wisselen en zullen daarvoor behandeld moet worden.
  • een afgebroken melktand een ingang voor bacteriën en toxines in de bloedbaan. Op deze jonge leeftijd bestaat er een kans op sepsis en shock. Dit kan zelfs levensbedreigend zijn.

De oplossing voor een afgebroken element is dan ook om deze zo snel mogelijk te laten trekken. In de tussentijd kan antibiotica ingezet worden.

Niet doorgekomen elementen

Het komt ook weleens voor dat melkelementen niet doorkomen. Het melkelement breekt dan niet door het tandvlees heen en blijft daaronder liggen. Dit kan erg pijnlijk zijn. We kunnen deze elementen helpen door het tandvlees boven deze melkelementen weg te halen.

Na het wisselen kan het ook voorkomen dat het volwassen gebit niet compleet is.
Een oorzaak hiervoor kan zijn dat het betreffende definitieve element helemaal niet is aangelegd in de embryonale ontwikkeling. Het kan echter ook zo zijn dat een element niet is doorgekomen en dus nog onder het tandvlees zit. Dit kan op latere leeftijd problemen geven, zoals cyste vorming. Het is dan ook beter een niet doorgekomen element te verwijderen.

Indien niet alle volwassen elementen zijn doorgekomen is het dus belangrijk de aanwezigheid hiervan uit te sluiten middels röntgenfoto’s.

Persisterende elementen

Na het wisselen kan het voorkomen dat er melkelementen zijn blijven staan. We noemen dit een persisterend melkelement. In dat geval krijgt de wortel van het melkelement niet het signaal om te resorberen en blijft de tand aanwezig. Dit zorgt ervoor dat het volwassen element in de verdrukking komt en dat er gemakkelijker tandplaque/tandsteen ontstaat. Hierdoor zal er sneller ontsteking ontstaan, waardoor soms zelfs het volwassen element in de problemen komt. Het advies is dus ook deze persisterende melkelementen te trekken.