Gezond blijven

Een gezond gebit

Gezond blijven

Het belang van een gezond gebit

Net als bij mensen, zijn gebitsproblemen bij dieren een veelvoorkomend probleem. De meeste honden en katten hebben er last van, zeker naarmate ze ouder worden. Helaas zijn onze huisdieren slecht in het uiten van deze problemen en ondergaan ze het vaak in stilte. De meeste dieren eten gewoon door en laten niet direct ander gedrag zien. Dit terwijl we weten dat het pijnlijk moet zijn. Als we kijken naar de anatomie van het dierengebit is de voorziening van zenuwen en bloedvaten identiek aan de mens. Dus als een gebitsprobleem bij ons pijnlijk is, dan is dit voor onze huisdieren ook pijnlijk.

Als we onze huisdieren goed observeren kunnen er wel een aantal dingen opvallen. Sommige dieren veranderen hun eetgewoonte door specifiek met 1 kant van het gebit te kauwen of door hardere beloningen en brokjes niet meer te willen eten. Vaak is een stinkende lucht uit de bek van uw huisdier het meest opvallend. Dit wordt vaak omschreven als een normale honden- of kattenlucht, echter blijkt dat dit wijst op een ontsteking in het gebit.
Het grootste probleem zit in de tandplaque die onder de tandvleesrand gevormd wordt. Hier zullen de bacteriën een infectie veroorzaken en de weefsels rondom de tand verzwakken. Deze parodontitis is pijnlijk en heeft ook nadelige effecten op de algehele gezondheid van uw huisdier, omdat bacteriën en toxines in de bloedbaan komen.
Door tijdig tandplaque te verwijderen kunnen we ontstekingen voorkomen.

Er zijn uiteraard meer aandoeningen die pijnlijk kunnen zijn. Hierbij kunt u denken aan resorptieletsels van de tanden of aan fracturen van de kroon. Omdat ook bij deze aandoeningen dieren zelden pijn laten zien is een regelmatige inspectie van het gebit erg belangrijk. Door tijdig te behandelen kunnen we onze huisdieren een hoop pijn in het gebit besparen.

Hoe herken ik een gebitsprobleem?
  • Er is sprake van een vieze geur uit de bek van uw huisdier.
  • Er is sprake van verkleurde of afgebroken elementen.
  • Het tandvlees is te rood van kleur en niet mooi roze.
  • De tanden zijn bedekt onder een dikke laag bruin tandsteen.
  • U ziet bloed of bloederig kwijl.
  • Uw huisdier kauwt specifiek met 1 kant van het gebit.
  • Uw huisdier wil bepaalde kluifjes of brokjes niet meer eten.
  • Uw huisdier vindt aanraking aan het hoofd niet meer fijn.