Controle en de juiste begeleiding

Diabetes consulente

2 types

Diabetes bij hond en kat

Diabetes, beter bekend als suikerziekte, komt helaas ook bij huisdieren voor. Suikerziekte houdt in dat uw dier een tekort aan insuline heeft. Dit is goed te behandelen door insuline te geven d.m.v. injecties.

Er zijn 2 types diabetes, type 1 en type 2.
Bij type 1 maakt het lichaam te weinig insuline aan. Deze vorm komt het meest voor bij honden.
Type 2 komt voornamelijk voor bij katten. Bij type 2 is het lichaam minder gevoelig voor insuline. De insuline heeft minder effect en daardoor moet er meer insuline aangemaakt worden. Soms zelfs zoveel dat er niet meer genoeg insuline kan worden aangemaakt. Het gevolg is dat het bloedsuikergehalte veel te hoog wordt.

Symptomen van suikerziekte

Diabetes wordt gediagnosticeerd d.m.v. een bloedonderzoek. Wel zijn er een aantal symptomen die u bij uw hond of kat waar kunt nemen en die kunnen wijzen op diabetes:

• Veel drinken en veel plassen
• Goede eetlust maar toch gewichtsverlies
• Sloom, veel slapen

Elke hond of kat heeft kans om suikerziekte te krijgen echter zijn er wel risico factoren.
Bij honden zijn er de volgende risico factoren:

• Leeftijd; suikerziekte komt meer voor bij honden van middelbare en oudere leeftijd
• Niet gesteriliseerde teefjes
• Overgewicht
• Andere aandoeningen of ziektes kunnen ook leiden tot diabetes, zoals de ziekte van Cushing
• Het gebruik van sommige medicatie

Bij katten kunt u denken aan de volgende risicofactoren:

• Leeftijd
• Andere insulineresistente aandoeningen of ziektes. Zoals alvleesklierontsteking of overproductie van het schildklierhormoon
• Overgewicht

Altijd onder controle

De behandeling

Suikerziekte is een chronische aandoening die helaas niet te genezen is. Toch is het goed te behandelen, na de diagnose wordt er gestart met een insuline therapie. Dit gaat middels injecties.

De hoeveelheid insuline varieert per dier. Daarom is een goede begeleiding nodig om samen tot een juiste dosering te komen.

Misschien ziet u er tegenop om uw huisdier te prikken. Wij hebben speciaal opgeleide assistentes die u hierbij kunnen begeleiden. Zij zullen samen met u proberen om uw huisdier zo goed mogelijk te reguleren en u zult daarvoor op consult komen. Tijdens deze consulten zal de bloedsuikerwaarde van uw dier bepaalt worden. De hoeveelheid insuline die toegediend moet worden zal besproken worden maar ook de levensstijl en voeding zijn aandachtspunten die we bespreken en monitoren.

Ook een huisdier met suikerziekte kan, met een goede begeleiding, een prima leven hebben.