Onze aanpak

Knaagdieren

Konijnen en knaagdieren: Of het nu gaat om een kleine muis of een Vlaamse reus: onze dierenartsen hebben veel ervaring met de geneeskundige zorg voor deze dieren. Wilt u weten wat we voor uw konijn of ander knaagdier kunnen betekenen? Neem dan contact op met onze praktijk.

Controle

Konijnen mogen gevaccineerd worden zodra ze vijf weken oud zijn. Het dier heeft drie weken na de vaccinatie voldoende afweer tegen ziektes opgebouwd en deze blijft een jaar lang werkzaam. Voor een optimale bescherming is ons advies om uw konijn elk jaar te laten inenten. U kunt hiervoor tijdens openingstijden bij ons op afspraak terecht. Onze dierenartsen kijken uw konijn ook helemaal na bij het vaccineren en besteden extra aandacht aan bijvoorbeeld: het gewicht, de voeding, tanden en nagels.

Eerste vaccinatie

We raden aan om in het voorjaar te laten vaccineren, omdat de besmettingskans in het voorjaar en de zomer het hoogst is. Uw konijn is dan in de meest vatbare periode goed beschermd. De vaccinatie geeft bescherming tegen twee besmettelijke ziektes: Myxomatose en VHD (RHD).

Konijnenziektes

Myxomatose

Deze virusziekte wordt verspreid via stekende insecten. De symptomen zijn dikke, vochtige zwellingen met name rond de ogen, snuit, oren en de anaalstreek. Binnen een paar dagen kunnen de zwellingen zo erg worden dat er misvormingen ontstaan. Een adequate behandeling van deze virusziekte is er niet.

Konijnenziektes

RHD (VHS, VHD of bloederziekte)

De virusziekte RHD (ook bekend als VHS, VHD of de bloederziekte) wordt verspreid via direct contact tussen konijnen, mest, insecten en besmet materiaal. Na één tot drie dagen kunnen de eerste symptomen optreden. Het konijn wordt depressief, eet niet meer, wordt benauwd, krijgt koorts, schreeuwt en tandenknarst. Het laatste stadium kenmerkt zich meestal door schuimige, bloederige neusuitvloeiing. Meestal sterft het konijn aan bloedingen in het lichaam. Er bestaat ook een vorm waarbij het konijn plotseling sterft zonder eerst symptomen te hebben vertoond. Wanneer een konijn besmet is met het virus, is er geen behandeling meer mogelijk.

Meer informatie of afspraak maken?

Wilt u een afspraak maken om uw konijn te laten inenten? Heeft u vragen of wilt u meer informatie over konijnvaccinaties? Of heeft u andere vragen over je knaagdier? Neem dan contact met ons op.

Wordt u konijn binnenkort geopereerd?

Zal uw konijn binnenkort geopereerd worden? Lees dan de veelgestelde vragen en antwoorden door in onze FAQ want hierin staat veel belangrijke informatie.